9.8 9 ,8 5 reviews Bekijk reviews

‘maken’

blog maart 2019

Vrijdag 01 maart 2019

Tijdens een reclameblokje hoorde ik al weer een hele tijd geleden de kreet ‘we zijn gemaakt om te maken’. Zo'n slogan maakt me blij, omdat dit impliceert dat we gemaakt zijn (en niet toevallig ontstaan), al denk ik niet dat deze opvatting impliciet in deze reclamekreet bedoeld is.


Daarnaast en dat ligt meer in de lijn van het ambachtelijke handwerk, denk ik ook echt dat maken een enorme verrijking van ons bestaan is. We creëren graag en we genieten van het werken met onze handen. Denk maar eens terug aan het moment dat uzelf klaar was met een klusje, waarbij u echt doorgepakt had. Dan heeft u het ervaren: er ligt een connectie tussen stressreductie en meer met je handen bezig zijn.
De opvatting, het belang van werken werken met je handen en met je hoofd, ligt in ieder geval ook aan de basis van eeuwenoude leefregels binnen bijvoorbeeld abdijen. Toen ik voor het eerst een foto zag en me even afvroeg ‘Waar ken ik dit van?’ en, na een paar seconden, het kwartje viel: ‘ik heb aan dit dak gewerkt!’ overviel me een supertrots gevoel. Navraag bij collega’s (natuurlijk subtiel en onder vier ogen, want zoiets publiekelijk toegeven is niet stoer) bleek vooral herkenning te geven. Op zo'n moment weet je waar al het geploeter, de spierpijn, het zweet en de eindeloos repeterende bewegingen goed voor zijn geweest: samen iets moois maken. (Ambachtelijk handwerk is overigens soms ook gewoon gruwelijk afzien en saai hoor en het gepraat over ‘lekker meditatief werken met repeterende bewegingen’, komt van hen die niet echt veel ervaring hebben met het noeste aanpakken en zwoegen wat nodig is voor onze arbeid.)


Hoe anders dan de ingetogen reactie van mijn collega's was de reactie van een van onze klanten op het dak wat de rietdekkers van Van den Berg voor hen hebben gemaakt: een spontaan vreugdedansje werd gemaakt en een uitbundig bedankje konden ze niet onderdrukken. Daar worden we nou echt blij van bij Rietdekkersbedrijf Van den Berg! Uiteraard hoeft niet iedere klant al jubelend door de tuin te rennen om te laten zien hoe blij ze zijn. Het ‘het kost wat, maar dan heb je ook wat’ van iemand die introvert is heeft voor ons net zoveel waarde! Het gaat er vooral om dat we iets kunnen toevoegen (maken!) aan de woning van onze opdrachtgevers wat boven de verwachting uitgaat. Klantgericht werken door de makers.